پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در شنبه 16 خرداد 1394
بازدید : 458
نویسنده : حسین

http://masaf.ir/images/%DA%86%D8%B1%D8%A7%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B1%D8%A7%D9%87%20%D8%AA%D8%B1%DA%A9%20%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%AC%D8%B2%20%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85%D8%9F-shia%20muslim-19644.jpg

 

 

از آیت الله بهجت رحمت الله علیه علت اینکه چرا انسان در راه ترک گناه عاجز و درمانده می شود و از ایشان راهکار خواسته شد.
وی در جواب این پرسش فرمودند: «ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت " و لا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه» ...
 
یاد خدا، پایه اساسی مراقبه

همان طور که گفته شد و تو نیز دانستی، اگر شخص گنه کار از کسانی باشد که در اثر غفلت به دام گناه می افتند، باید با مراقبه شدید، غفلت را از خود دور کرده و با از بین بردن غفلت، خویش را از چنگ معاصی برهاند.
اکنون سخن ما این است که رکن رکین و پایه اساسی مراقبه، همیشه و در همه جا و در هر حالی به یاد خدا بودن است، که طبق برخی از روایات یکی ازمشکل ترین کارهاست (رسول خدا-صلى الله علیه و آله-فرمود:«یا علی!ثلاث لا تطیقها هذه الامه:المواساه للاخ فی ماله و انصاف‏الناس من نفسه و ذکر الله على کل حال;اى على!سه کار است که تحمل آنها بر این امت مشکل است: رعایت مساوات مالى با برادران مۆمن;رفتار منصفانه با مردم و یاد خدا در همه حال.»مجلسى،بحار الانوار،ج 74،ص 45.) و چون چنین است، یکی از بهترین اعمال است (پیامبر گرامى اسلام-صلى الله علیه و آله-فرمود:«یا على!سید الاعمال ثلاث خصال:انصافک الناس من‏نفسک،و مواساتک الاخ فی الله-عز و جل-،و ذکرک الله-تبارک و تعالى-على کل حال;اى على!سرور و سیداعمال سه خصلت است:رفتار منصفانه با مردم;رعایت مساوات مالى با برادران ایمانى و یادخداوند در همه حال.»همان،ص 44.)
در عظمت و اهمیت یاد خدا همین بس که خدای تبارک و تعالی از آن به کم راضی نگشته و برایش حدی معین نفرموده است.
مرحوم ثقة الاسلام کلینی در کتاب دعای اصول کافی، باب «ذکر الله کثیرا» به اسنادش از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: ما من شی ء الا و له حد ینتهی الیه الا الذکر فلیس له حد ینتهی الیه. فرض الله الفرائض فمن اداهن فهو حدهن، و شهر رمضان، فمن صامه فهو حده. و الحج، فمن حج فهو حده. الا الذکر، فان الله - عز و جل - لم یرض منه بالقلیل، و لم یجعل له حدا ینتهی الیه. ثم تلا هذه الآیة: «یا ایها الذین آمنوااذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا (احزاب(33)آیه 41) فقال: لم یجعل الله - عز و جل - له حدا ینتهی الیه. قال: و کان ابی علیه السلام کثیرالذکر. لقد کنت امشی معه و انه لیذکر الله و آکل معه الطعام و انه لیذکر الله ولقد کان یحدث القوم و ما یشغله ذلک عن ذکر الله و کنت اری لسانه لازقا بحنکه یقول: لا اله الا الله و کان یجمعنا فیامرنا بالذکر حتی تطلع الشمس و یامربالقراءة، من کان یقرا منا، و من کان لم یقرا منا امره بالذکر (کلینى،اصول کافى،ج 2،ص 361)؛

ای علی ! سه کار است که تحمل آنها بر این امت مشکل است: رعایت مساوات مالی با برادران موئمن ؛ رفتار منصفانه با مردم و یاد خدا در همه حالهر چیزی را حدی است که بدان پایان می پذیرد، مگر ذکر و یاد خدا که برای آن حدی وجود ندارد [مثلا] خداوند نمازهای پنج گانه را واجب ساخت که به جا آوردن آنها حد آنهاست. همچنین روزه ماه رمضان را واجب کرد که روزه داری حد آن است. همین طور حج را واجب گردانید که گزاردن آن، حد آن است؛ جز یاد خدا که از آن به کم راضی نگشت و برایش حدی مقرر نفرمود. سپس حضرت این آیه را تلاوت کرد: یا ایها الذین آمنوا اذکرو الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا (رعد(13)آیه 28. )؛ ای گروه مۆمنان! خدای را بسیار یاد کنید و او را در بامدادان و شبانگاهان تسبیح نمایید.

آن گاه فرمود: پدرم - که درود خدا بر او باد - خدای را بسیار یاد می کرد. هنگامی که با او راه می رفتم، او مشغول ذکر خدا بود. با او غذا می خوردم او به یاد خدا بود. با مردم سخن می گفت، ولی هیچ گاه سخن گفتن، او را از یاد خدا باز نمی داشت، و من خود می دیدم که زبانش به کامش چسبیده و یکسره «لا اله الا الله» می گوید .
بین الطلوعین ما را جمع می کرد و دستور می داد تا بر آمدن خورشید ذکر بگوییم و به یاد خدا باشیم . هر یک از ما را که قرائت قرآن می‌دانست به تلاوت آن دستور می‌داد و کسی را که قرائت قرآن نمی‌دانست به ذکر و یاد خدا امر می فرمود.»
حال که به اهمیت یاد خدا به عنوان رکن عمده و پایه مهم «مراقبه» اشاره شد. به جاست با استفاده از آیات و روایات به آثار و خواص یاد خدا و نیز به عواقب و تبعات غفلت از خدا جل و علا اشاره کنیم و بدین ترتیب بر فواید و عواید بحث بیفزاییم.
 رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: «یا علی ! ثلاث لا تطیقها هذه الامة : المواساة للاخ فی ماله و انصاف الناس من نفسه و ذکر الله علی کل حال ؛ ای علی ! سه کار است که تحمل آنها بر این امت مشکل است : رعایت مساوات مالی با برادران مومن ؛ رفتار منصفانه با مردم و یاد خدا در همه حال.»( مجلسی، بحار الانوار، ج 74، ص 45.2)
پیامبر گرامی اسلام - صلی الله علیه و آله - فرمود: «یا علی ! سید الاعمال ثلاث خصال: انصافک الناس من نفسک ، و مواساتک الاخ فی الله - عزوجل - ، و ذکرک الله - تبارک و تعالی - علی کل حال ؛ ای علی ! سرور و سید اعمال سه خصلت است : رفتار منصفانه با مردم ؛ رعایت مساوات مالی با برادران ایمانی و یاد خداوند در همه حال .» همان، ص 44.3. احزاب (33) آیه 41.4. کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 361.5. رعد (13) آیه 28.
دیگر توضیح نخواهید و آن که عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت کنید، خودش توضیح خود را می دهد.
لزوم ترک معصیت
همان‌طور که یک پزشک قبل از بیان هر حکم درمان و نسخه ای، ما را به پرهیز از انجام کارها و اموری دستور می‌دهد تا که از کهنه‌ شدن و قوّت‌یابی بیماری خلاص دهد؛ شریعت مطهّر اسلام نیز قبل از دستور به انجام هر عملی، ما را به پرهیز از اموری امر فرموده است که انجام آن‌ها معصیت و گناه شمرده می‌شود. در دستورالعمل‌ها و نامه‌های مرحوم همدانی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) سفارش‌های ویژه‌ای بر ترك معصیت شده است.
در قسمتی از نامه‌ای كه به یكی از علمای تبریز مرقوم داشته، این گونه فرموده است: «... آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده‌ام، این است كه اهّم اشیا از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در ترك معصیت است. تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذكرت و نه فكرت به حال قلبت فایده‌ای نخواهد بخشید؛ چرا كه پیش‌كش و خدمت‌كردن كسی كه با سلطان در مقام عصیان و انكار است، بی‌فایده خواهد بود. نمی‌دانم كدام سلطان، أعظم از این سلطان عظیم‌الشأن است، و كدام نقار (نزاع و ستیزه جویی) أقبح (زشت‌تر) از نقار با اوست؟»1
جای دیگری جناب آخوند (ره) می فرمایند: «تمام سفارشات این بینوا به تو، اهتمام در ترك معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی، آخر الامر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید»
در قسمت دیگری از همین نامه، مرحوم آخوند همدانی(ره) چنین نگاشته شده‌ كه «... فَافهَم! ممّا ذَكَرتُ انّ طَلَبَكَ المحبَّةَ الالهیَّةَ مَعَ كَونِكَ مُرتَكباً للمعصیةِ امر‌ٌ فاسدٌ جداً، و كیف یَخفی عَلیك كَونُ المَعصیةِ سَبَباً للنّفرةِ وَ كَونُ النَّفرةِ مانِعةُ الجَمعِ مَعَهُ المَحَبَّةُ؟...»2 پس بفهم از آنچه یادآوری نمودم! بدان كه درخواست محبت خداوندی، با آلوده‌شدن تو به گناه، امری فاسد است. چگونه بر شما این نكته پنهان است كه معصیت باعث نفرت و بی‌زاری است و هرگز با محبّت قابل جمع نیست؟... «اِنّ تَركَ المَعصِیَةِ اَوَّلُ الدِّینِ وَ آخِرِهِ، ظاهِرَهً، وَ بَاطِنَهً، فَبادِر اِلَی المُجاهِدَةِ!...»؛3 البته ترك گناه؛ اوّل، آخر، ظاهر و باطن دین است. پس به سرعت به تلاش و مجاهده بپرداز!
در قسمتی دیگر از همین نامه بلند و مهّم، ایشان درباره دوری گزیدن از معصیت، این‌گونه نوشته‌اند: «... پس ای عزیز! چون این كریم رحیم، زبان تو را مخزن كوه نور، یعنی ذكر اسم شریف قرار داده، بی‌حیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیّت و غیرها من المعاصی نمودن. مخزن سلطان باید محلّش پر عطر و گلاب باشد. نه مجلس مملوّ از قاذورات، و بی‌شكّ، چون دقّت در مراقبت نكرده‌ای، نمی‌دانی كه از جوارح سبعه (هفت‌گانه) یعنی گوش و زبان و چشم و دست و پا و بطن و فرج، چه معصیت‌ها می‌كنی، و چه آتش‌ها روشن می‌نمایی، و چه فسادها در دین خودت بر پا می‌كنی، و چه زخم‌های منكره سیف و سنان (شمشیر و نیزه) با زبانت به قلبت می‌زنی. اگر نكشته باشی، بسیار خوب است. اگر بخواهم شرح این مفاسد را بیان نمایم، در كتاب نمی‌گنجد... تو كه هنوز جوارحت را از معاصی پاك نكرده‌ای، چگونه منتظری كه در شرح احوال قلب چیزی بنویسم...»4
در جای دیگری جناب آخوند (ره) می فرمایند: «تمام سفارشات این بینوا به تو، اهتمام در ترك معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی، آخر الامر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید.»5
 
پی نوشت ها:
1. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 111.
2. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 111.
3. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177- 178، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 111.
4. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 178- 179، و نیز یاور امیری، چهل نامه عرفانی، ص 15- 16. 
5.  محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 196، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 133- 135.
                               
 
منبع: تبیان



:: موضوعات مرتبط: آزاد راه گمشده , ,
:: برچسب‌ها: بازي ترک گناه،گيم ترک گناه،دانلود بازي ترک گناه،Download ترک گناه،Download game ترک گناه،دانلود بازي اکشن ترک گناه،danload bazi ترک گناه، بازي زيبا ترک گناه،دانلود نسخه جديد ترک گناه،دانلود بازي امسال ترک گناه،بهترين بازي ترک گناه، دانلود بازي جذاب ترک گناه، دانلود بازي هاي ترک گناه، دانلود ترک گناه، دانلود گيم ترک گناه،بازي پرطرفدار ترک گناه،دانلود بازي ترک گناه،دانلود گيمز ترک گناه،دالنود بازي قديمي ترک گناه،دانلود بازي امسال ترک گناه،نقد ترک گناه،نقدر بازي ترک گناه،ترينر بازي ترک گناه،رمز بازي ترک گناه،کد بازي ترک گناه،کد تقلب ترک گناه، کد تقلب بازي ترک گناه، کد هاي ترک گناه،کرک ترک گناه،کرک بازي ترک گناه،مشکل در بازي ترک گناه،تالار بازي ترک گناه،بازي 2012 ترک گناه،بازي عصر نوين ترک گناه،بازي توپ ترک گناه،برنامه ترک گناه،دانلود ترک گناه،دانلود برنامه ترک گناه،دانلود نسخه جديد ترک گناه،دانلود برنامه ي ترک گناه،دانلود برنامه جديد ترک گناه،دانلود نسخه جديد ترک گناه،دانلود نسخه جديد برنامه ترک گناه،برنامه توپ ترک گناه،دانلود برنامه توپ ترک گناه،دانلود برنامه زيبا ترک گناه،دانلود نسخه قبلي برنامه ترک گناه،دانلود کرک برنامه ترک گناه، رمز برنامه ترک گناه،کيجين برنامه ترک گناه،نسخه جديد برنامه ترک گناه،سايت برنامه ترک گناه،سايت ترک گناه،برنامه جديد ترک گناه،نقد برنامه ترک گناه،خريد برنامه ترک گناه،خريد نقدي ترک گناه،download ترک گناه،download program ترک گناه،danlod barname ترک گناه،فيلم ترک گناه،دانلود فيلم ترک گناه،مشاهده فيلم ترک گناه،نسخه جديد فيلم ترک گناه،دانلود ترک گناه،فيلم ترک گناه،فيلم اکشن ترک گناه،فيلم کمدي ترک گناه،فيلم قشنگ ترک گناه،فيلم جديد ترک گناه،فيلم هاي ترک گناه، پشت صحنه فيلم ترک گناه،تصاوير فيلم ترک گناه،بازيگر فيلم ترک گناه،تيتراژ فيلم ترک گناه،نقد فيلم ترک گناه،سوتي فيلم ترک گناه،دانلود فيلم ترک گناه،فيلم قديمي ترک گناه،دانلود فيلم جذاب ترک گناه،دانلود زيرنويس ترک گناه،زيرنويس ترک گناه،دانلود فيلم هاليوودي ترک گناه،دانلود فيلم با کيفت720 ترک گناه،دانلود فيلم با کيفيت320 ترک گناه،دانلود فيلم با کيفيت پايين ترک گناه،دانلود فيلم با کيفيت بالا ترک گناه،دانلود فيلم کم حجم ترک گناه،دانلود فيلم ايراني ترک گناه،دانلود فيلم هندي ترک گناه،دانلود فيلم امريکايي ترک گناه،دانلود فيلم آلماني ترک گناه،دانلود زير نويس انگليسي فيلم ترک گناه،دانلود زير نويس فارسي فيلم ترک گناه،صداي ترک گناه،دانلود صداي ترک گناه،دانلود موزيک ترک گناه،دانلود فايل صوتي ترک گناه،دانلود6آلبوم جديد ترک گناه،خواننده ترک گناه،شعر ترک گناه،دانلود آنگ جديد ترک گناه، دانلود رپ ترک گناه، دانلود آهنگ پيشواز ترک گناه،دانلود آهنگ پيشواز ترانه ترک گناه، دانلود ترانه هاي ترک گناه، دانلود اولين آلبوم ترک گناه،دانلود آهنگ جديد ترک گناه،دانلود رپ ترک گناه،دانلود رپ هاي ترک گناه،دانلود با لينک مستقيم ترک گناه،دانلود با لينک مستقيم ترانه ترک گناه،دانلود تيتراژ ترک گناه،دانلود ترک گناه،تيتراژ ترک گناه،تيتراژ فيلم ترک گناه،دانلود تيتراژ سريال ترک گناه،دانلود سريال ترک گناه،دانلود تيتراژ ترک گناه،دانلود تيتراژ فيلم سينمايي ترک گناه،دانلود تيتراژ سريال ترک گناه،دانلود ترک گناه،دانلود تيتراژ فيلم سينمايي ترک گناه،دانلود آنگ آغازين ترک گناه،دانلود آهگ پاياني ترک گناه،دانلود تيتراژ آغازين فيلم ترک گناه،دانلود تيتراژ آغازين فيلم ترک گناه،دانلود تيتراژ آغازين فيلم سينمايي ترک گناه،دانلود تيتراژ پاياني ترک گناه،دانلود تيتراژ پاياني سريال ترک گناه،دانلود تيتراژ پاياني فيلم ترک گناه،برنامه کاربردي ترک گناه،دانلود برنامه ترک گناه،برنامه توپ ترک گناه،برنامه کاربردي ويندوز ترک گناه،برنامه خوب ترک گناه،برنامه بهينه سازي ترک گناه، برنامه پشتيبان گيري ترک گناه،برنامه جديد ترک گناه،برنامه بهينه سازي به نام ترک گناه،دانلود نرم افزار دکستاب ترک گناه،دانلود نرم افزار جديد ترک گناه،دانلود نرم افزار قديمي ترک گناه،اس ام اس ترک گناه،SMS ترک گناه،دانلود اس ام اس ترک گناه،اس ام اس جديد ترک گناه،تازه ترين اس ام اس ترک گناه،اس ام اس مناسبت ترک گناه،اس ام اس جديد ترک گناه،سئس ترک گناه،دانلود ترک گناه،دانلود اس ام اس ترک گناه،دانلود کتاب ترک گناه،دانلود کتاب موبايل ترک گناه،دانلود کتاب هاي ترک گناه،دانلود برنامه اس ام اس ترک گناه،تصوير ترک گناه،بهترين تصوير ترک گناه،جديدترين تصوير ترک گناه،دانلود تصوير ترک گناه،مشاهده جديد ترين تصوير ترک گناه،عکس ترک گناه،تصوير جديد ترک گناه،تصوير اين ماه ترک گناه،اخبار جديد در باره ترک گناه،تصوير کيفيت دار ترک گناه،تصوير مينياتوري ترک گناه،کاريکاتور ترک گناه،دانلود تصوير هاي ترک گناه،دانلود تصوير ترک گناه،عکس ترک گناه،اخبار ترک گناه،خبر ترک گناه،دانلود جديد ترين اخبار ترک گناه،اخبار جديد ترک گناه،بهترين اخبار ترک گناه،سايت اخبار ترک گناه،خبر هاي ترک گناه،اخبار جديد ترک گناه،خبر جديد درباره ترک گناه،خبر ترک گناه،خبر توپ ترک گناه،خبر تازه ترک گناه،خبر واقعي ترک گناه،آخرين اخبار ترک گناه،آخرين خبر ترک گناه،آخرين خبر درباره ترک گناه،واقعه ترک گناه،خبر تلخ ترک گناه،خبر خوش ترک گناه،خبر خنده دار ترک گناه،خبر ناراحت کننده ترک گناه،خبر داغ ترک گناه،خبر هاي اين ماه ترک گناه،خبر هاي امروز ترک گناه،درباره خبر ترک گناه،دانلود خبر ترک گناه،خبر جديد درباره ترک گناه،بازيکن ترک گناه،تيم ترک گناه،برنامه ترک گناه،دانلود کتب ورزشي ترک گناه،دانلود برنامه ورزشي ترک گناه،ورزش ترک گناه،تصاوير بازيکن ترک گناه،بيوگرافي بازيکن ترک گناه،نتايج آخرين بازي ترک گناه،بيوگرافي ترک گناه،نقد ترک گناه،کليپ ترک گناه،دانلود ترک گناه،دانلود کليپ ترک گناه،دانلود کليپ امسال ترک گناه،دانلود کليک جديد ترک گناه،دانلود کليپ جديد ترک گناه،دانلود کليپ اکشن ترک گناه،دانلود کليپ توپ ترک گناه،دانلود کليپ قشنگ ترک گناه،دانلود ترک گناه،کليپ هاي ترک گناه،دانلود کليپ بازيگر ترک گناه،دانلود کليپ فيلم ترک گناه،دانلود زيباي ترک گناه،برنامه موبايل ترک گناه،بازي موبايل ترک گناه،موبايل ترک گناه،برنامه نوکيا ترک گناه،برنامه کاربردي ترک گناه،دانلود ترک گناه،کاربردي ترک گناه،دانلود برنامه موبايل ترک گناه،برنامه سامسونگ ترک گناه،دانلود برنامه موبايل سامسونگ ترک گناه،دانلود براي ترک گناه،دانلود برنامه موبايل ترک گناه،بازي ترک گناه،برنامه خوب ترک گناه،برنامه جديد ترک گناه،نسخه جديد نرم افزار ترک گناه،دانلود نسخه اصلي نرم افزار ترک گناه،دانلود بازي ترک گناه،دانلود بازي موبايل ترک گناه،موبايل ترک گناه،دانلود بازي موبايل ترک گناه،دانلود بازي جديد ترک گناه،دانلود بازي موخصوص نوکيا ترک گناه،دانلود بازي خوب ترک گناه،دانلود موبايل ترک گناه،دانلود بازي مخصوص سامسونگ ترک گناه،دانلود بازي مخصوص آيفون ترک گناه،دانلود بازي مخصوص آندريد ترک گناه،دانلود بازي مخصوص سيمبيان ترک گناه،دانلود بازي مخصوص نوکيا ترک گناه،دانلود بازي مخصوص سوني اريکسون ترک گناه،دانلود کرک بازي ترک گناه،دانلود بازي اکشن ترک گناه،دانلود تم ترک گناه،دانلود تم جديد ترک گناه،دانلود تم عاشقانه ترک گناه،دانلود تم اکشن ترک گناه،تم ترک گناه،دانلود تم تک ترک گناه،دانلود تم نوکيا ترک گناه،دانلود تم سامسونگ ترک گناه،دانلود تم آيفون ترک گناه،دانلود سيمبيان ترک گناه،دانلود تم زيبا ترک گناه،دانلود پوسته جديد ترک گناه،دانلود تم قشنگ ترک گناه،تم بازيکن ترک گناه، ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: